Uploaded September 3, 2015

-182 f
3.3
6.7

near Hoogvliet, Zuid-Holland (Nederland)

Begin: Metrostation Hoogvliet Eind: Centraal Station Rotterdam

Een verrassende wandeling, die veel groener was dan ik dacht. De schoonheid begint al bij Hoogvliet wanneer je Station Tussenwater bent gepasseerd. Door groene parken loop je door de gronden van het verwoeste Middeleeuwse kasteel Valckensteijn, waar de Hoeken en Kabeljauwen elkaar bevochten. Rhoonen Poortugaal zijn verder niet zo spectaculair, maar die plaatsen zijn wel omgeven door veel groen. Tot aan de kruising met de sporen en de A15 loopt het mooi.
Eenmaal in Rotterdam lopen we eerst langs de Wielewaal. Het is een wijk die in 1953 na de watersnood is gebouwd om de daklozen te huisvesten. Ook de tram kwam hier langs. Deze liep over de Groene Kruisweg, de Dorpslaan en de Brielse laan. Om te wandelen echter minder interessant, vandaar dat de tocht door het Zuiderpark voert. Het was geen sierpark, maar een gebruikerspark met veel volkstuinen. Er wordt hier dan ook flink gefietst, gejogged en geskateboard. Aan de noordkant zien we het grote Ahoycomplex liggen. Het is bekend van zijn popconcerten en natuurlijk het tennistoernooi van Richard Krajicek
We steken de Vaanweg over en komen in de wijk Vreewijk, waar alweer een mooi park de weg opent naar het Feyenoord stadion, waar de gelijknamige club speelt. De Kuip is gebouwd in de dertigerjaren en was het grootste van Nederland met een capaciteit van 65,000 toeschouwers (wel veel staanplaatsen). Intussen is de kuip vele malen gerenoveerd en kun je alleen nog zitten (nog steeds wel 50,000 plaatsen).
We lopen langs het Varkenoordsepark langs de Essalam Moskee. Met zijn 26,000mxm is het wel de grootste van Nederland. Met veel geruzie is het gebouwd, waarbij de rechtse partijen in Nederland met argusogen naar de financiering van het gebouw keken. Uiteindelijk is het een mooi, redelijk klassiek, gebouw geworden.
Het laatste stuk loopt weer samen met de tram naar de bruggen naar de Koningshaven en over de Nieuwe Maas. Het uitzicht is er prachtig. Overigens veel bruggen, waarbij de verroeste Hef (spoormonument) met de Erasmusbrug het meest in het oog springen.
Eenmaal aan de overkant komen we in het centrum van Rotterdam. Het ene moderne gebouw buitelt hier over het andere, want alles moest hier zo'n beetje worden opgebouwd na de Duitse verwoestingen in 1940. Soms vinden we nog wel wat gerestaureerde ouderdom zoals het stadhuis, Laurenskerk, Poortgebouw en het Witte Huis. Maar de Blomkubussem, het nieuwe Marktgebouw, Bibliotheek, Blaaktoren en vooral De Kapsalon (Rotterdam CS) zijn zeker zo indrukwekkend.

De Metro loopt dwars door groengebied
Een wolkbreuk. Het Kasteel is foetsie
Meer waypoint met coordinaten kan het niet zijn
Met zicht op Waalhaven en Straaltoren
Kinderspeelterrein
Je kruist hier ook de Slinge Metro
De Hef is een oude spoorweg. Tegenwoordig gaat het onder de grond
CS wordt ook wel de Kapsalon (zak patat) genoemd

• Photo of dcve

dcve Sep 28, 2015

Oude RTM lijn Hoogvliet Rotterdam (tot Willemsbrug) https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/250-rtm-hoogvliet-rotterdam-10687202/photo-6618101