Uploaded June 20, 2017

Recorded April 2017

3.2
6.5

near Les Borges Blanques, Catalunya (España)

LA TRAVESSA
Excursió circular que ens portarà a recórrer bells paratges de la Plana de Lleida tot resseguint el Canal d'Urgell i la Quarta Sèquia entre les poblacions de Les Borges Blanques i Juneda, tota una clàssica de les rutes que es poden fer resseguint aquesta obra d'enginyeria de mitjans del s. XIX.

PUNT DE SORTIDA I SENTIT
La caminada proposada és circular, amb sortida i arribada des de l'estació de les Borges Blanques. Però a mig camí, la travessa recorre Juneda, municipi que compta també amb estació de tren de la mateixa línia de ferrocarril (de fet, són dues estacions veïnes de la línia Barcelona-Lleida per Picamoixons).

Per tant, la sortida permet diferents opcions de sortida i acabament. Podem adaptar-la als gustos o necessitats de cadascú. Tant es pot sortir des de Les Borges Blanques com des de Juneda, i tant és fer-la en el mateix sentit que les agulles del rellotge com en direcció contrària.

Hem triat sortir de Les Borges Blanques atès que un cop acabada la ruta aquest municipi és més gran i ofereix potser més serveis i activitats d'interès, com l'Espai Macià, l'antic molí de Can Gineret o el Palau Marqués d'Olivart, que acull el Museu Arqueològic (visites concertades).

I hem escollit el sentit horari de la marxa de la ruta per acabar amb un millor regust de boca, ja que el tram més interessant amb diferència és el que uneix ambdues poblacions pel nord passant per la Font Vella, Lo Collet, Els Nou Salts i la Primera i Segona Màquines.

Per contra, el Canal d'Urgell passa per l'extrem nord de Les Borges Blanques sense trepitjar els seus carrers, però sí que creua pel centre de Juneda. Si volem una experiència menys urbana podem sortir d'aquesta segona població.

MILLOR ÈPOCA
El Clima de Les Garrigues té forts contrastos. Molt calent a l'estiu i fred i boirós a l'hivern. L'època ideal és per la primavera. Tot i que no és pot dir que sigui una excel·lent ruta per veure fruiters en flor, sí que podrem veure camps verds o grocs de colza, així com alguns camps d'arbres fruiters.

ELS TRENS
Les dues estacions, contigües, pertanyen a la línia de Regionals de Rodalies de Catalunya R13 i R14. Només hi circulen 4/5 trens per dia i sentit. Tot i així, si agafem el primer tren des de Barcelona ens permetrà fer la ruta i tornar amb algun servei de tarda.