Uploaded March 21, 2017

Recorded March 2017

2.6
5.3

near Xalets de la Solana, Catalunya (España)

LA TRAVESSA
Espectacular travessa que uneix les estacions de Sant Llorenç de Montgai i de Vilanova de la Sal, dues estacions de la línia Lleida-La Pobla de segur, explotada també a l'estiu amb el nom turístic del Tren dels Llacs.

La ruta, enlloc d'enlairar-se fins al Portell de l'Extrem sobre la carena de la Serra de Mont-roig, busca un dramàtic camí que pels peus dels cingles fins a la visitada i coneguda Cova del Tabac. Amb 20 m d'alçada i 180 de profunditat és una cova ideal per als infants, amb un recorregut fàcil pel seu interior (això sí, cal portar llanternes) que ens portarà fins al seu punt més interior on trobarem llibres de signatures. També podem intentar de buscar les pintures rupestres patrimoni de la humanitat!

ATENCIÓ: DES DEL 2018 LA COVA ESTÀ TANCADA. PER ENTRAR-HI PER LLIURE CAL SOL·LICITAR-HO PRÈVIAMENT A: ESPAI ORÍGENS.(L'OFICINA ÉS A LA CARRETERA DE CAMARASA, APARTADA DE LA RUTA).

Després de visitar la cova la ruta torna a pujar (opcional) per assolir el cim del Mont-roig (Punta de l'Extrem). Paga la pena l'esforç per gaudir d'unes fantàstiques vistes de tot l'entorn, que inclou el congost de Mu, el Montsec d'Ares i de Rúbies i el Pirineu. De camí al cim podrem visitar la cova-avenc del Pas del Sastre i les restes de búnquers de la guerra civil.

(Qui vulgui estalviar-se la pujada al Mont-roig s'estalvia 3,1 km de distància i 300 m de desnivell de pujada acumulats)

Ens dirigirem fins a l'estació de Vilanova del Camí pel Camí de les Feixes, un corriol que va a tocar del pantà de Camarasa pel vessant nord de la Serra de Mont-roig força humit, i interessant.

ALTRES TRAVESSES PEL MONT-ROIG
Tant des de l'estació de Sant Llorenç de Montgai com de Vilanova de la Sal es poden fer travesses circulars (o linials) que recorren part o tota de l'espectacular carena de la serralada. A Senderisme en tren us podem mostrar:

-Ruta ST56: ruta circular que recorre la part occidental i central de la serra sortint des de l'estació de Sant Llorenç de Montgai.

-Ruta ST188: travessa circular que recorre íntegrament el Monthttps://senderismeentren.cat/188-2/-roig sortint des de l'estació de Vilanova de la Sal. És la més espectacular, també la més dura.

-Ruta ST189: variant de l'anterior. En aquest cas recorre íntegrament la carena però en ruta circular des del sud, des de Sant Llorenç de Montgai.

DIFICULTAT
Mitjana-alta pel desnivell a superar. Els camí més incòmode és el que va de la cruïlla al Portell de l'Extrem fins a la Cova del Tabac. És apte per a tothom, no és difícil ni va per passos sobre l'abisme, però aquelles persones amb vertígen poden tenir la sensació d'aeri.

L'accés a la cova del Tabac té passos equipats amb cadena i alguns esglaons. Tot i això, no us espanteu, que són senzills i no necessiten de cap material. La part més dreta és arribant a la cova, amb un mur que se supera amb l'ajut de 4-5 esglaons de ferro clavats a la roca.

ELS TRENS
Les estacions de sortida i arribada pertanyen ambdues a la línia Lledia-La Pobla de FGC (Tren dels Llacs).

Vilanova de la Sal és una estació facultativa. Cal prémer un botó d'avís que es troba en panell d'informació al mig de l'andana per sol·licitar la parada del tren que ve de la Pobla.

Accés a la cova avenc Pas del Sastre

Mountain pass

Coll d'Orenga

Ruins

Casa dels enginyers. Corriol a l'estació

Cave

Estació de Vilanova de la Sal

Inici pista

Les Altures (mirador)

Mont-roig (Punta de l'Extrem)

Pal indicador estació/presa

Mountain pass

Pas del Sastre.

Bridge

Pas estret (barranc de Caraful)

Pas per tartera

Pas sota sostre

Pou de gel

Sant Llorenç de Montgai

• Photo of capita haddock

capita haddock Mar 24, 2017

Reoi Senderisme en tren, m'han agafat unes ganes d'anar-hi!!!! A veure quan torno a agafar el tren.
    Moltes gràcies per compartir.
    Salut i Cames!!

• Photo of Senderisme en tren

Senderisme en tren Mar 24, 2017

Val molt la pena, uns paisatges magnífics de cingles i espadats pel vessant sud, però tranquils i pausats pel nord.

Ah, i no oblidir de pitjar el botó a l'estació que sinó el tren no s'hi aturarà!!

Gràcies a vosaltres

Bona ruta

• Ocaslocas Jul 25, 2019

Si us plau, em podrieu dir si aquesta ruta és recomenable per a fer amb gos? Moltes gràcies