Uploaded August 29, 2016

Recorded August 2016

1.6
3.2

near Porté-Puymorens, Languedoc-Roussillon-Midi-Pyrénées (France)

TÚNEL FERROVIARI DE PIMORENT

El Coll de Pimorent comunica Portè (Porté Puymorens) a la comarca nord-catalana de l'Alta Cerdanya amb L'Ospitalet (L'Hospitalet-près-l'Andorre) ja al l'Arieja, un departament francès situat a l'antic Migida-Pirineus que té Foix com la seva capital.

Entre les dues poblacions un túnel ferroviari de 5,414 m supera el Coll de Pimorent (1.920 m), un pas per on també hi passa la carretera N-320.

Seguint les passes d'aquest túnel, caminarem pel GR-107 Camí dels Bons Homes entre les estacions d'ambdues poblacions en una travessa que té dos vessants ben diferents. La primera, la de Portè al coll humanitzada i sense vegetació. La de baixada més boscosa i ombrívola, amb petites fagedes i pinedes formades per pins negres i amb excel·lents vistes als cims de la Cabaneta i Nerassol.

L’Ospitalet disposa d’una gîte d’étape i d’un hotel però no té gaires al·licients per a aturar-s’hi tret que no sigui com a final d’una etapa en una travessa pels Pirineus. Però és un d’aquells pobles amb estació de tren que donen molt de joc a l’hora de ser inici o final de rutes per la muntanya. Ja sigui que anem cap a llevant o cap a ponent davant nostre se’ns obre un enorme ventall de possibilitats.

Així trobem les muntanyes de les Bulloses i el Carlit a llevant, amb infinitat de rutes d’un o diversos dies amb refugis on podrem fer-hi nit. Cap a ponent tenim les muntanyes andorranes i de l’Alta Arièja, com el pic de Rulhe, el de la Cabaneta o el de Nerassol.

ELS TRENS

Tant la sortida com l’arribada la farem des d’estacions de la línia La Tor de Querol –Tolosa dels trens francesos (SNCF). Les dues estacions, que són de la mateixa línia, estan connectades amb l’estació internacional de La Tor de Querol, on acaben molts dels trens de la línia R3 de Rodalies de Catalunya, operada per RENFE.

Aproximadament hi ha 5 circulacions al dia que surten de La Tor de Querol cap a Tolosa de Llenguadoc, espaiats cada 2h. El temps de trajecte entre La Tor de Querol i Portè és de 21minuts i de 25 minuts fins a L’Ospitalet (L’Hospitalet-près-l’Andorre).

Si es vol començar a caminar el mateix dia que se surt en tren de, per exemple Barcelona, la combinació de trens més ràpida dóna, l’any 2016:

Barcelona-La Tor de Querol: 07:06-10:13
La Tor de Querol-Portè: 13:21-13:42

Això vol dir sortir a caminar tard, aconsellable només si és estiu i la meteorologia acompanya. Per sortir abans, no queda més opció que arribar el dia anterior a La Tor de Querol o a Portè per fer-hi nit per agafar un tren ben d’hora el dia següent. Atenció si es reserva un hotel, que l’estació de La Tor de Querol-Enveig està a tocar de la població d’Enveig.

ELS SENDERS
La travessa recorre en tot moment el GR-107 en la seva 5a etapa que uneix les poblacions de Porta i Merenç (21,9 km).

Shelter

Cabana (1 p.)

Cabana

Cabana 1 pl. (amb estretors, dues). Veure comentaris mes avall sobre aquest refugi lliure.
Mountain pass

L'Ospitalet (font)

Deixem Coma d'en Garcia

Pas canadenc

Cruïlla al Castell (ruïnes)

Tubs

• Photo of rux

rux Aug 19, 2018

Recorregut fet tornant de la ruta 74 per a així fer-la circular i tornar a Porté-Puymorent on hi teníem el cotxe fent-lo en sentit L'Hospitalet -> Porté. Hem enllaçat la ruta en la intersecció del GR107C amb el GR 107 A i B (42,5897ºN 1,8073ºE) fent nit a la Cabana de pastor que hi ha poc després de la bifurcació del GR 107A i el GR 107B (42,585ºN 1,8035ºE) on hi ha un petit llit de troncs de fusta per a 1 persona o 2 ben avingudes :P.
    Al llarg del camí no ens ha calgut aigua però hi ha un camí prop del Pas Canadenc que porta a la font de l'Eixerca però no hem pogut comprovar el seu estat.
    En el nostre cas, com que voliem tornar al poble de Porté-Puymorens i no a l'estació de tren, hem optat per baixar fins al poble per la pista d'esquí on hi ha el telecadira.
    Pel que fa a la durada del recorregut en el sentit Hospitalet-Porté, hem trigat unes 3h anant carregats, després de 3 dies caminant i també ens hem apropat fins a les ruines de la torre. Fàcil de seguir la ruta amb les marques de GR tot i que en el tram final s'embolica una mica amb marques grogues. Passat l'encreuament que hi ha cap a la torre, hi ha un indicador de GR confús ja que marca que venim de Porté i anem en direcció a Porta quan encara no hem passat per Porté.

Data de la ruta: 17/08/2018

• Photo of Senderisme en tren

Senderisme en tren Aug 19, 2018

Hola rux,

Gràcies per la informació que afegeixes amb el teu extens comentari, que de ben segur ajuda a aquells que vulguin fer aquesta ruta de forma circular enllaçant les rutes ST148 i ST74.
    Dormir en aquella cabaneta realment té mèrit ;-D

Agraïts pel missatge. Bona ruta.

• Photo of rux

rux Aug 19, 2018

La veritat és que la cabana que comento no està gens malament (algú fins i tot hi ha deixat fulles de falguera que fan de matalàs fantàstic). Ha estat la nit més còmode de les tres que hem passat a la zona. No em refereixo al que heu anomenat "Cabana (1 p.)" sinó a la "Casa". La porta verda de la foto es pot obrir i passar-hi la nit.

• Photo of Senderisme en tren

Senderisme en tren Aug 19, 2018

Ah, val. Anava confós i pensava que parlaves de la cabana que hi ha baixant del coll de Pimorent en direcció a Porté. Va bé que ho comentis, que sincerament havíem passat per alt la possibilitat que aquesta edificació fos una cabana on poder passar una nit (sí que ho indica al mapa d'IGN, tot i que no esmenta el nom).

Hem canviat el nom per facilitat així l'ús de la edificació com a cabana.