Uploaded November 28, 2017

Recorded July 2012

1.9
3.8

near Baños de Panticosa, Aragón (España)

CATALÀ:
Meravellosa, espectacular, completa i exigent ascensió al Vignemale, en format de travessa entre els Refugis de Baysellance i de les Oulettes de Gaube, pujant a la Pique Longue du Vignemale, tornant al refugi de Baysellance i continuant després d'una pausa i de recollir part del material, per sortir seguint el GR-10 pujant a l'Hourquette d'Ossoue per iniciar la baixada preciosa fins a les Oulettes de Gaube amb vistes magnifiques a la paret nord del Vignemale i amb les imponents i penjades glaceres del Petit Vignemale a l'esquerra i la de les Oulettes a la dreta, en la que tota la baixada és un mirador.

Recorregut exigent, havent de posar els grampons, sobre la cota 2860 m. i amb trams complicats com son la sortida de la glacera, molt vertical i amb el pas poc visible i clar, com un tram de desgrimpada una mica exposat, a banda del tram final de cresta. Sense cap mena de dubte, recorregut difícil, no tota l'ascensió, sinó en aquests punts assenyalats.

El recorregut està senyalitzat sempre que seguim el GR-10. És a dir del refugi fins a agafar el corriol que inicia l'ascensió al Vignemale i després des d'aquest punt fins la finalització de la ruta. O sigui que seguirem el GR-10 tot el recorregut tret de l'ascensió al Vignemale des de la desviació.

Cal tenir en compte que estarem molt alts, pel que anirem sempre per prat o roca, i vegetació baixa i escassa pel que farem gairebé tot el recorregut a ple sol, tret d'alguna raconada al començar de Baysellance, en funció de l'hora que sortim i l'època de l'any. Si es a l'estiu recomanable portar gorra, ulleres de sol i crema solar.

Molt recomanable portar GPS, ja que ens podrien passar de llarg algun trencall. L'autor no es fa responsable del seguiment del recorregut només amb la descripció, que és només orientativa i en cap cas una guia de la ruta.

Impresncindible portar grampons.

Sortida: Refugi Baysellance. Per anar al refugi des de la vall d'Ossoue podeu seguir aquest recorregut: https://ca.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=21257655

Arribada: Refugi Les Oulettes de Gaube. Per continuar la ruta poder fer servir la ruta d'aquest mateix autor que ens deixarà al Pont d'Espagne.

Breu descripció: Sortim de Baysellance amb la primera llum desfent amb els frontals el camí de baixada fins a deixar el GR-10 i agafar el corriol que surt en direcció a la morrena de la glacera quan comença a clarejar. Hi ha algun punt en que s'han de posar mans. Anirem pujant per un corriol bastant visible generalment que passa per la morrena de la glacera, formada per muntanyes de roques. Després passem pel costat d'un torrent que desaigua de la glacera, el paisatge es feréstec però preciós..

Anirem pujant amb algunes primeres congestes de neu que anem evitant fins que una mica per sota de la cota 2900, la neu i el gel ja son continus i optem per posar els grampons . La glacera està en bones condicions i no es veuen esquerdes. el tram final es més pendent fins que arribem a toca de la paret, on treiem grampons.

Aqui ve un dels trams més complicats: la sortida de la glacera, ja que costa trobar el millor pas possible, ja que no hi ha marques ni fites. El primer tram és força vertical i cal grimpar un bon tram que després més amunt es fa mes fàcil. Quan arribem a la carena veiem la cresta que ens queda fer, a la dreta, sense un camí clar ni massa marcat per coronar la impressionat Pique Longue, amb vistes fantàstiques sobre Balaitus, i Mont Perdut i molts altres.

Desfarem el tram de cresta per agafar la baixada que hem fet de pujada, des-grimpant alguns trams, amb un pas una mica exposat, per arribar a la base de la paret on ens tornem a posar grampons i baixem ara amb la neu una mica més toba. Més avall veurem un parell d'esquerdes petites. Quan la neu es fa discontinua i veiem que podem passar per la roca, ens treiem els grampons per desfer el camí de pujada , per la torrentera, la morrena, el flanqueig una mica complicat per sortir al GR.10 i d'aquí amunt cap el refugi.

Després d'una pausa, pugem pel GR-10 fins l'Hourquette de Ossoue, amb vistes fantàstiques sobre el Vignemale i les dues glaceres nord per començar a baixar per la vall de les Oulettes de Gaube, primer suaument , sempre amb vistes al Vignemale, més avall veiem perfectament el famós Courloir de Gaube i més avall la muralla sencera, després de baixar el tram més pendent del recorregut, amb un terreny amb blocs i molta pedra, per acabar baixant al refugi on les vistes de la paret de nord del Vignemale són imponents i ens quedaran per sempre gravades a la retina. INCOMMENSURABLE!

Podeu enllaçar aquesta ruta amb la que us adjuntem per continuar fins el Pont d'Espagne, prop de Cauterets: https://ca.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=21269896

Així es pot completar la travessa. Si s'està molt en forma i es porta un pas ràpid es podria fer en el mateix dia. Nosaltres al ser un grup més gran i no anem ràpids preferim fer nit a les Oulettes de Gaube.

***************************************************************************
CASTELLANO/ESPAÑOL:
Maravillosa, espectacular, completa y exigente ascensión al Vignemale, en formato de travesía entre los Refugios de Baysellance y de las Oulettes de Gaube, subiendo a la Pique Longue du Vignemale, volviendo al refugio de Baysellance y continuando después de una pausa y de recoger parte del material, para salir siguiendo el GR-10 subiendo a la Hourquette de Ossoue para iniciar el desenso precioso hasta las Oulettes de Gaube con vistas magnificas a la pared norte del Vignemale y con los imponentes y colgados glaciares del Petit Vignemale a la izquierda y la de las Oulettes a la derecha, en la que toda la bajada es un mirador.

Recorrido exigente, debiendo poner los crampones, sobre la cota 2860 m. y con tramos complicados como son la salida del glaciar, muy vertical y con el paso poco visible y claro, como un tramo de desgrimpada un poco expuesto, aparte del tramo final de cresta. Sin lugar a dudas, recorrido difícil, no toda la ascensión, sinó en estos puntos señalados.

El recorrido está señalizado siempre que seguimos el GR-10. Es decir del refugio hasta coger el sendero que inicia la ascensión al Vignemale y luego desde este punto hasta la finalización de la ruta. O sea que seguiremos el GR-10 todo el recorrido salvo la ascensión al Vignemale desde el desvio.

Hay que tener en cuenta que estaremos muy altos, por lo que iremos siempre por prado o roca, y vegetación baja y escasa en lo que haremos casi todo el recorrido a pleno sol, salvo alguna rincón al empezar de Baysellance, en función de la hora que salimos y la época del año. Si se en verano recomendable llevar gorra, gafas de sol y crema solar.

Muy recomendable llevar GPS, ya que nos podrían pasar de largo algún desvío. El autor no se hace responsable del seguimiento del recorrido sólo con la descripción, que es sólo orientativa y en ningún caso una guía de la ruta.

Impresncindible llevar crampones.

Salida: Refugio Baysellance. Para ir al refugio desde el valle de Ossoue puede seguir este recorrido: https://ca.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=21257655

Llegada: Refugio Las Oulettes de Gaube. Para continuar la ruta para utilizar la ruta de este mismo autor que nos dejará en el Puente de España.

Breve descripción: Salimos de Baysellance con la primera luz deshaciendo con los frontales el camino de bajada hasta dejar el GR-10 y tomar el camino que sale en dirección a la morrena del glaciar cuando empieza a amanecer. Hay algún punto en que deben ponerse las manos. Iremos subiendo por un sendero bastante visible generalmente que pasa por la morrena del glaciar, formada por montañas de rocas. Después pasamos junto a un torrente que desagua del glaciar, el paisaje se agreste pero precioso.

Iremos subiendo con algunas primeras neveros que vamos evitando hasta que un poco por debajo de la cota 2.900, la nieve y el hielo ya son continuos y optamos por poner los crampones. El glaciar está en buenas condiciones y no se ven grietas. El tramo final es más pendiente hasta que llegamos a la pared de roca, donde sacamos crampones.

Aqui viene uno de los tramos más complicados: la salida del glaciar, ya que cuesta encontrar el mejor paso posible, ya que no hay marcas ni hitos. El primer tramo es bastante vertical y hay que trepar un buen tramo que luego más arriba se hace más fácil. Cuando llegamos a la cresta vemos lo que nos queda hacer, a la derecha, sin un camino claro ni demasiado marcado, pero mas fácil, para coronar el impresionante Pique Longue, con vistas fantásticas sobre Balaitus, y Monte Perdido y muchos otros.

Desharemos el tramo de cresta para coger la bajada que hemos hecho de subida, des-trepando algunos tramos, con un paso un poco expuesto, para llegar a la base de la pared donde nos volvemos a poner crampones y bajamos ahora con la nieve un poco más blanda. Más abajo veremos un par de grietas pequeñas. Cuando la nieve se hace discontinua y vemos que podemos pasar por la roca, nos quitamos los crampones para deshacer el camino de subida, por la torrentera, la morrena, el flanqueo un poco complicado para salir al GR-10 y de ahí arriba hacia el refugio.

Después de una pausa, subimos por el GR-10 hasta la Hourquette de Ossoue, con vistas sobre el Vignemale y las dos glaciares norte para empezar a bajar por el valle de las Oulettes de Gaube, primero suavemente, siempre con vistas al Vignemale , más abajo vemos perfectamente el famoso Courloir de Gaube y más abajo la muralla entera, después de bajar el tramo más pendiente del recorrido, con un terreno con bloques y mucha piedra, para acabar bajando al refugio donde las vistas de la pared norte del Vignemale son imponentes y nos quedarán para siempre grabadas en la retina. Inconmensurable!

Puede enlazar esta ruta con la que adjuntamos para continuar hasta el Puente de Espagne, cerca de Cauterets: https://ca.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=21269896

Así se puede completar la travesía. Si se está muy en forma y se lleva un paso rápido se podría hacer en el mismo día. Nosotros al ser un grupo más grande y no vamos rápidos preferimos hacer noche en las Oulettes de Gaube.
Ref._Baysellance
zigs-zags
Panoramica

• biggg Mar 16, 2018

Y ... ¿Costaría mucho escribirlo también en castellano?

• Photo of totnatura

totnatura Mar 28, 2018

Hoal bigg. Logicamente cuesta más tiempo y de esto voy escaso. Te podria decir que se puede pasar por el traductor pero he visto que no queda bien. Por ello, lo he traducido, y lo he añadido.

Saludos y si vais que la disfruteis porque es preciosa, pero un poc exigente !!!!