Uploaded October 28, 2018

Recorded October 2018

1.4
2.8

near la Nou de Berguedà, Catalunya (España)

EL SOBREPUNY

DISTÀNCIA: 9 kilòmetres.
TEMPS TOTAL DE MARXA: 3 hores 32 minuts.
TEMPS CAMINAT DE MARXA: 2 hores 49 minuts
DESNIVELL POSITIU: 870 metres.
DESNIVELL NEGATIU: 870 metres
COTA MÀXIMA: 1.656 metres.
COTA MÍNIMA: 859 metres.

El Catllaràs és tot un conjunt de serres que es troben entre les comarques del Berguedà i el Ripollès i s'estén des de la vall de Lillet fins a les serres de Montclús i de Serra Pigota.
Aquesta trescada ens portarà a recorre el costat de ponent de la serra per pujar al cim del Sobrepuny. No és el més alt del Catllaràs però la silueta en forma de quilla invertida, que es reconeix fàcilment i les vistes des del Sobrepuny baix, es valen una bona pujada.
Comencem la caminada al poble de la Nou de Berguedà, just a l'aparcament del davant de l’església romànica de Sant Martí, construït sobre d’un edifici primitiu que degué restar abandonat o enderrocat a la fi del segle XII per tal de bastir-hi l’església romànica que ha arribat fins a l’actualitat. Seguirem pel camí que ens porta a l'abundosa font de cal Patzí, al costat del torrent de la Nou que travessarem i començarem la pujada fins a trobar una cruïlla de camins. En aquest punt deixarem el gran recorregut a l'esquerre i seguirem per un corriol que va a buscar el torrent de la Forança que remuntarem fins arribar als Llisos de Caselles. El sender passa a peus d'un gran faig i arriba al coll que queda entre els dos Sobrepunys.
En poca estona ens apropem al Sobrepuny de Baix, un cim encinglerat amb una paret espectacular pels vessants sud i oest. De fet, aquest cim gaudeix d' unes millors vistes que el seu germà gran, ja que podrem veure tota la banda del Cadí, Pedraforca, Ensija i el nucli de la Nou de Berguedà.
Retornem al coll i pugem els cent metres que ens separen del cim coronat per un punt geodèsic, una senyera, un llibre de registre i un pessebre. Comencem la baixada pel costat nord en direcció al Collet del Faig i deixant a llevant les Roques de Picamill arribem al coll de la Plana, un ampli coll que separa les valls de la Clusa i la de La Nou.
Caminem ara per la pista forestal en direcció a ponent seguint sempre les marques del GR-241 que ja no deixarem fins al poble de la Nou. La pista es converteix en sender i davalla ràpidament passant per les esveltes agulles de les Agudes i una mica més avall passem per la boca de la mina de carbó de les Agudes, abandonada entre els anys 1918 i 1933. Seguim baixant fins al costat del torrent de cal Patzí fins arribar a la cruïlla de camins que de bon matí hem passat. A partir d'aquí només ens caldrà desfer el camí fins al punt d'inici.