Moving time  2 hours 17 minutes

Recorded April 2019

1.4
2.7

near Sant Llorenç de Morunys, Catalunya (España)

El Cogul es troba inclòs al repte dels 100 cims de la FEEC
HI HA CAP FONT DE AIGUA : Sí, al començament
ALTITUD: 1526m.

CATALÀ
La serra de Busa i el Capolatell, que formen part de l’Espai d’Interès Natural Protegit de les serres de Busa, els Bastets i Lord (PEIN), es troben al costat de la serra dels Bastets, formada per parets de formes montserratines, i el cim més elevat és el Cogul amb 1.526 m.
La serra de Busa forma un ampli altiplà, anomenat el pla de Busa, tallat per tots costat per altes cingleres, i s’estén des de la Vall d’Ora a llevant fins a la del Cardener a ponent. Aquest pla és una illa natural sobre els penyals de la serra de Busa i ofereix una magnífica vista panoràmica.
A l’extrem nord-occidental del pla destaca el Capolatell, més conegut com “la presó de Busa”. En aquest moment s’hi pot accedir a peu per una palanca de ferro. A l’estar separat del pla per una esquerda profunda queda com una illa natural, rodejada de penya-segats. Va ser usat com a presó durant la Guerra del Francès (a principis del segle XIX), ja que només s’hi podia arribar a través d’una rampa o pont, que es posava i es treia quan havien de fer entrar o sortir presoners. L'edició digital del mapa de l'ICC presenta uns lleugers errors en aquest indret doncs assenyala com a Capolatell un roc o penyal situat sota la cinglera oriental del mateix que assoleix una elevació màxima de 1.263,3 metres. Així mateix, situa la Presó de Busa en el sector comprès entre aquest roc i el cingle de l'extrem oriental del Capolatell. La realitat, però, és que la Presó de Busa va ser ubicada al Capolatell.

Iniciem la ruta en el punt just on s'acaba l'asfalt, aquí tenim espai per deixar el cotxe i uns indicadors, hem d'anar cap on ens indica la presó del Capolatell, anem seguint aquesta pista fins arribar a una bifurcació on hi ha un pal indicador al mig, seguim per l'esquerra, per la pista en més bon estat fins arribar un altre cop a una altra bifurcació on hi ha uns pals indicadors, en aquest cas agafem la pista que ens indica cap a la presó del Capolatell, la que va cap a l'esquerra fins arribar a la casa Vila, arribats a la masia hem de passar a tocar de la cantonada de la casa i anar a buscar el corriol que puja i que està senyalitzat amb senyals grogues i fites, no hi ha pèrdua, ho trobarem molt ben marcat fins arribar a dalt del coll on hi trobarem un pal amb una senyal groga que ens fa girar a la dreta, nosaltres arribats a aquest coll deixem de seguir les senyals grogues que ens farien anar a la dreta i anem cap a l'esquerra en direcció a el Cogul, el primer objectiu del dia. Per arribar a el Cogul trobem alguna fita però no hi ha cap problema ja que el camí és molt evident, a dalt del cim actualment hi ha un màstil metàlic on hi devia haver alguna senyera, des d'aquí podem gaudir d'unes vistes fantàstiques.
Després de gaudir del paisatge anem seguint un corriolet força definit i marcat amb fites, hi ha algun tros on costa més de veure però si estem al cas és bastant evident, no és gens difícil seguir-lo, i ho anirem fent fins arribar al mirador de Busa d'on podrem tornar a gaudir d'unes fantàstiques vistes, d'aquí i deixant el mirador a la nostra esquena seguim el corriol cap a la dreta fins arribar al pont que ens portarà a la presó, no hi ha cap problema, el camí està molt definit, en arribar al pont el creuem i ja som al Capolatell, un cop aquí podem anar fins al seu extrem més oriental on podrem tornar a gaudir d'unes vistes espectaculars.
La tornada cap al punt de sortida/arribada la farem desfent el camí fins al mirador i un cop aquí continuarem el corriol que marxa recte entre roca i que desseguida es converteix en un bon camí que ens portarà fins a la Casa Vila a partir d'on desfem el camí que havíem fet d'anada fins arribar al punt d'inici.
BON CAMÍ 🌍

CASTELLANO

La sierra de Busa y el Capolatell, que forman parte del Espacio de Interés Natural Protegido de las sierras de Busa, los Bastets y Lord (PEIN), se encuentran junto a la sierra de los Bastets, formada por paredes de formas montserratinas , y la cima más elevada es el Cogul con 1.526 m.
La sierra de Busa forma una amplia meseta, llamado el plan de Busa, cortado por todos lado para altas riscos, y se extiende desde el Valle de Ora levante hasta la del Cardener a poniente. Este plan es una isla natural sobre los peñascos de la sierra de Busa y ofrece una magnífica vista panorámica.
En el extremo noroccidental del plan destaca el Capolatell, más conocido como "la prisión de Busa". En este momento se puede acceder a pie por una palanca de hierro. Al estar separado del plan por una grieta profunda queda como una isla natural, rodeada de acantilados. Fue usado como prisión durante la Guerra del Francés (a principios del siglo XIX), ya que sólo se podía llegar a través de una rampa o puente, que se ponía y se quitaba cuando tenían que hacer entrar o salir prisioneros . La edición digital del mapa del ICC presenta unos ligeros errores en este lugar pues señala como Capolatell una roca o peñasco situado bajo el risco oriental del mismo que alcanza una elevación máxima de 1.263,3 metros. Asimismo, sitúa la Prisión de Busa en el sector comprendido entre esta roca y el risco del extremo oriental del Capolatell. La realidad, sin embargo, es que la Prisión de Busa fue ubicada en Capolatell.

Iniciamos la ruta en el punto justo donde termina el asfalto, aquí tenemos espacio para dejar el coche y unos indicadores, tenemos que ir hacia donde nos indica la prisión del Capolatell, vamos siguiendo esta pista hasta llegar a una bifurcación donde un poste indicador en medio, seguimos por la izquierda, por la pista en mejor estado hasta llegar de nuevo a otra bifurcación donde hay unos postes indicadores, en este caso tomamos la pista que nos indica hacia la prisión del Capolatell, la que va hacia la izquierda hasta llegar a la casa Villa, llegados a la masía tenemos que pasar muy cerca de la esquina de la casa e ir a buscar el sendero que sube y que está señalizado con señales amarillas y metas, no hay pérdida, lo encontraremos muy bien marcado hasta llegar arriba del cuello donde encontraremos un palo con una señal amarilla que nos hace girar a la derecha, nosotros llegados a este cuello dejamos de seguir las señales amarillas que nos harían ir a la derecha y vamos hacia la izquierda en dirección a el Cogul, el primer objetivo del día. Para llegar a el Cogul encontramos algún hito pero no hay ningún problema ya que el camino es muy evidente, en la cima actualmente hay un mástil metálico donde debía haber alguna bandera, desde aquí podemos disfrutar de unas vistas fantásticas .
Tras disfrutar del paisaje vamos siguiendo un sendero bastante definido y marcado con hitos, hay algún trozo donde cuesta más de ver pero si estamos al caso es bastante evidente, no es nada difícil seguirlo, y lo iremos haciendo hasta llegar al mirador de Busa donde podremos volver a disfrutar de unas fantásticas vistas, de aquí y dejando el mirador a nuestra espalda seguimos el sendero hacia la derecha hasta llegar al puente que nos llevará a la cárcel, no hay ningún problema, el camino está muy definido, al llegar al puente lo cruzamos y ya estamos en Capolatell, una vez aquí podemos ir hasta su extremo más oriental donde podremos volver a disfrutar de unas vistas espectaculares.
La vuelta hacia el punto de salida / llegada la haremos deshaciendo el camino hasta el mirador y una vez aquí continuaremos el sendero que marcha recto entre roca y que enseguida se convierte en un buen camino que nos llevará hasta la Casa Vila a partir de donde deshacemos el camino que habíamos hecho de ida hasta llegar al punto de inicio.