• Photo of 100 CIMS El Cogul

Recorded May 2015

1.8
3.6

near Sant Llorenç de Morunys, Catalunya (España)

Aquesta ruta de gairebé 12 kilòmetres comença a la carretera C-462 just davant de les Cases de Posada, que és un conjunt de masies al voltant de l'ermita de Santa Eulàlia que des de principis del segle XIV va servir de posada en el camí ral que comunicava Cardona amb la Seu d'Urgell. En el aparcament a peu de carretera hi ha un pal indicador que ens marca Capolatell i un corriol que s' enfila muntanya amunt amb vistes a l'embassament de la Llosa del Cavall.
Un cop superat el primer repetjó arribem als plans de Llobeta, amb un petit nucli de cases abandonades al voltant de l' ermita de Sant Iscle i Santa Victòria del segle XII, tot i que el seu interior es troba molt malmès, encara conserva la pica baptismal.
Superat el nucli de Llobeta trobarem una cruïlla de camins, cal estar alerta, el que hem de seguir no es veu gaire, sembla més un prat que un camí, poc després queda més ben definit i va voltant el Capolatell per la dreta guanyant alçada i encarant el Grau de l'Areny que ens pujarà fins a l' altiplà de Busa.
El tinent coronel solsoní Francesc Xavier de Cabanes i d'Escofet proposà al capità general de Catalunya Luis de Lacy y Gautier la utilització de Busa com a campament i segura rereguarda. Es van fortificar els punts més febles i es construïren un miler de casetes de fusta per a l'allotjament dels resistents. De fet, una de les quatre masies que encara resten en peu al pla de Busa, porta el nom de ca l'Artiller. A l'extrem nord-occidental del pla destaca el Capolatell, més conegut com "la presó", amb motiu del seu ús per aquest fi durant aquesta guerra. La tradició afirma que, desesperats, n'hi havia que es llançaven al buit cridant «Mourir à Busa et resurgir à Paris» (Morir a Busa i ressorgir a París).
Cal estar alerta en arribar a l' altiplà, allà trobem una pista que l' ignorarem i seguirem un corriol que surt a la nostra dreta marcat amb fites de pedres, el camí ens porta directament al mirador del Capolatell i ens estalvia una bona volta. Un cop som al mirador podem gaudir de les vistes de la Vall de Lord, allà hi ha una taula de pedra amb el planell de la zona.
Un camí a la dreta s'enfila arran de cingle cap al cim de la Llebre per baixar després a la Canal de les Gralles, un impressionant sec en el cingle que val la pena de parar-se a fer fotografies, un petit pujador ens farà arribar al cim de la Serra de Busa coronat pel Cogul de 1526 metres.
Una suau baixada ens porta al coll d'on surt la Canal de Casa Vila que és per on baixarem, un ràpid i ombrívol grau que ens porta als peus del cingle per continuar fins al Coll de la Vera, aquí passem al costat d' unes formacions rocoses anomenades els Llengots que els anirem seguint fins arribar al Coll de Tresserra, cal estar alerta en aquest punt ja que hem de fer un gir de 180 graus a l' esquerra que ens farà canviar de vessant i tornar-nos a peu de cingle i d'aqui recuperar el camí de pujada pel veïnat de Llobeta.
Aquesta caminada és recomanable de fer a la primavera o tardor i portar una bona previsió d'aigua, en les quatre hores llargues de camí no trobarem cap font i a la Serra de Busa hi pica un bon sol.

Canal de Casa Vila

Sortida Santa Eulalia de Posada. C-462

• Photo of roanxa

roanxa Mar 23, 2019

Magnífica caminada amb vistes extraordinàries i de fon fer la pujada. La baixada una mica feixuga.

• Photo of torrapey

torrapey Mar 24, 2019

La serra de Busa, un indret preciós, carregat d'història i violència.
    Gracies pel comentari roanxa.