Moving time  3 hours 40 minutes

Uploaded June 2, 2019

Recorded June 2019

near Prats de Lluçanès, Catalunya (España)

Sortida especial de la UCSC amb bicicleta de carretera pel Lluçanès. Sortida (9:15) i arribada (15:00) a Prats de Lluçanès. Esmorzar al càmping Puigcercós i dinar a cal Quico (on ens hem retrobat amb els companys de BTT pel dinar). Hi hem anat 19.

La ruta ha estat: Prats de Lluçanès - Sant Eulàlia de Puig-Oriol - Santuari de la Mare de Déu dels Munts - Sant Agustí de Lluçanès - Alpens - Camping Puigcercós - GR-241 - Riera de Merlès - Sant Martí de Boatella - La Guàrdia - Sagàs - Sant Maria de Merlès - Prats de Lluçanès.

Paga la pena fer un parell de ressenyes als dos santuaris que hem pogut visitar.

Mare de Déu dels Munts.
El santuari de la Mare de Déu dels Munts està situat a la subcomarca del Lluçanès en el vèrtex d'unió entre Osona i el Ripollès a una alçada de 1.057 m. L'edifici està format per l'església i una hostatgeria, actualment tancada. L'església és una construcció d'una sola nau coberta amb volta de creueria, datada segons la llinda de la porta d'entrada al 1700. Al costat esquerre de la façana hi ha un campanar de torre, al qual s'hi accedeix des de l'interior de l'església. La porta d'entrada està protegida amb un porxo que comunica amb l'hostatgeria, edifici rectangular. Al seu interior hi ha la imatge de la Mare de Déu dels Munts, talla romànica del segle XIII, molt restaurada. Tot i que l'estructura de l'edifici podria ser anterior a la data de la llinda de la porta (1700). La unitat de les estructures confirma que la imatge de la Mare de Déu que conserva a l'interior és anterior a l'obra arquitectònica. La imatge de la mare de déu podria ser del segle XIII, però l'arquitectura és del segle XVIII. Esmentada ja el 1170, l'església fou renovada a partir del segle XVII

Santuari de La Mare de Déu de la Guàrdia de Sagàs.
Se’l coneix com Santuari de La Guàrdia i pertany actualment al terme de Sagàs (Berguedà)], compartint però, una part de les seves terres, juntament amb les del terme de Santa Maria de Merlès amb la subcomarca del Lluçanès. El topònim Guàrdia, o La Guàrdia es força comú, tant en terres catalanes, com en les de la resta de la Península Ibèrica, i el seu significat esta clar per a tothom. Som sempre llocs que exerciren en algun moment aquesta funció entre defensiva i ofensiva, que suposa estar a l’aguait dels possibles moviments de persones potencialment hostils. En aquest cas concret el lloc era una avançada de les terres de l’altiplà, i vetllava els moviments que en un sentit o altre es produïen prop del curs del Llobregat. Situat al nucli de la Guàrdia de Sagàs, es troba en un cim de la serra de Biure, a 630 metres d'alçada. Ofereix unes àmplies panoràmiques del Berguedà.