• Photo of مته کلا زیراب دریاچه لفور

2,536 f
965 f
9.7

near Mateh Kolā, Māzandarān (Iran)

با سفرنامههای من در سایت گردنه مه آلود همراه باشید
www.chanlibel.ir
در شمال ایران ، نقاط ساحلی و جلگه ای مخصوصا جاهایی که جلگه و دریا و جنگل نزدیک ترند به هم ، مسافران بیشتری
را جذب می کند . برای خیلی از مسافران ، مسافر بیشتر یعنی امکانات بیشتر و راحتی و رفاه بالاتر در سفر . برای کسانی که دنبال رکاب زنی در بکرترین مسیرها هستند ، این آیتم ها زیاد اهمیتی پیدا نمی کند و طبیعی است که مقصدی که انتخاب می شود ، مقصدی متفاوت باشد .

شهرستان سوادکوه که از مسیر فیروزکوه راه ورودی به خطه مازندران است اگرچه مسیر تردد مسافران زیادی است ولی کمتر مورد توجه مسافران قرار گرفته است و به لطف این کم توجهی ، می توان جنگل های تمیز و دست نخورده را در جای جای این شهرستان مشاهده کرد . جنگل هایی که در حاشیه راه های آن اثری از انباشت کیسه ها و بطری های نیست . در این منطقه ، وجود جغرافیایی کوهستانی با پوششی از جنگل های انبوه ، جاذبه هایی را در جای جای آن پدید آورده است که هر یک از آنها فرصتی برای بازدید و لذت بردن از زیبایی ها می طلبد .

برای رکابزنی این هفته ، مسیری زا انتخاب کردیم که از دل جنگل های شرق سوادکوه آغاز شده و به مسیری در سمت غرب این شهرستان نفوذ می کند . جاده هایی پر پیچ و خم کوهستانی که در تمام مسیر درختان تنومند آن را احاطه کرده اند و رکاب زنی در سایه این درختان ، لذت سفر را صد چندان می کند .

جاده ای در دل جنگل
به دعوت یکی از دوستان ، به روستای مته کلا رفتیم . مته کلا یا مدی کلا دهی است در نزدیکی شهر زیراب با فاصله حدود 8 کیلومتر از این شهر . جمعیتی حدود 60 خانوار دارد و از جمله مناطقی است که مورد هجوم ویلاسازها قرار نگرفته است . اطراف این روستا را که در دره باریک رودخانه ای قرار گرفته است کوه های نسبتا بلند پوشیده از درخت فراگرفته اند و چهارطرف را که نگاه می کنی فقط جنگل های سرسیبز را می بینی . برای اطلاعات بیشتر در مورد این روستا می توانید وبلاگ جالب اهالی روستا را مطالعه نمایید :

وبلاگ مته کلا ، دیار سبز عاشقان

محل مته کلا را روی نقشه مارک کرده ام . می توانید موقعیت این روستا را روی نقشه بررسی کنید .

[google_map_easy id="1"]

شب به زیراب که رسیدیم دم غروب بود . تا آقا وهاب میزبان عزیزمان را پیدا کنیم و به سمت ده راهی شویم ، هوا تاریک شده بود . از جاده ده فقط پیچ و خم های آن را دیدیم و متوجه نشدیم که صبح چه زیبایی های وصف ناپذیری در انتظارمان است .

مسیری که برای رکاب زنی انتخاب کرده بودیم ، شروع از مته کلا و رکاب زنی به سمت شهر زیراب بود . از آنجا می بایست تا جوارم را در امتداد جاده اصلی ( به سمت قائم شهر ) تا جوارم رکاب می زدیم و پس از آن دوباره وارد جاده ای جنگلی می شدیم که بر خلاف جاده مته کلا ، خاکی بود و بسیار کم تردد . در این مسیر پس از صعود و فرود از کوهی نسبتا بلند به کنار دریاچه لفور می رسیدیم .

مسیر حرکت و پروفیل شیب و ارتفاع را می توانید در تصویر زیر مشاهده نمایید :

madikola

ساعت 5 بود که از خواب بیدار شدیم و بعد از صرف صبحانه ، دوچرخه ها را زین کردیم و آماده حرکت شدیم . ساعت 6 بود و تازه هوا روشن شده بود . هوای کوهستان مرطوب بود و خنک و این باعث شده بود که دوچرخه هایمان حسابی شبنم ببندند . در ابتدای مسیر ، مسافت کوتاهی را سرازیری داشتیم که ترکیب سرعت دوچرخه ، بدن های سرد و هوای خنک صبحگاهی ، احساس خنکی لذت بخش و در اواخر کمی آزاردهنده را ایجاد می کرد . تا شروع سربالایی ، تقریبا به لرزه افتاده بودیم از باد سرد .. ولی سربالایی که شروع شد ، بدن هایمان گرم شد و خنکی هوا لذت بخش تر
ادامه در گردنه مه آلود
www.chanlibel.ir

1 comment

• Photo of maryamshirazi

maryamshirazi Feb 14, 2018

ما تا مته کلا رفتیم . روستایی بی نهایت زیبا و دیدنی .