Uploaded August 27, 2018

Recorded June 2018

156 f

near Vaals, Limburg (Nederland)

Deze fietstocht voert langs de Nederlands-Belgische grens tussen het Drielandenpunt en Kanne. Hoogtepunten zijn het heuvelland met het Vijlenerbos, het Geul- en Gulpdal, het Maasdal, de Sint Pietersberg, het Jekerdal, de Voerstreek en de Vaalserberg. De heenreis gaat grotendeels door Nederland, en de terugreis door België, in principe zo dicht mogelijk tegen de grens aan, maar af en toe wordt de grens gepasseerd en worden de leukere weggetjes gekozen. Deze fietstocht is geschikt voor de racefiets (verharde wegen en fietspaden; er is 1.2 km halfverhard na de klim van Schophemmerheide, maar dit is goed te doen op de racefiets). Deze fietstocht sluit bij Kanne aan op een andere tocht langs de grens tussen Kanne en Maaseik (https://nl.wikiloc.com/routes-fietsen/maaseik-kanne-v-v-langs-de-grens-113-km-25694499).
De tocht begint net iets iets onder de top van de Vaalserberg, waar je gratis kunt parkeren (bij Drielandenpunt 2 euro). Vandaar gaat het richting Wolfhaag en dan Raren net onder het Vijlenerbos. Dan beklim je de Epenerbaan het Vijlenerbos in, en daal je aan de andere kant via de Camerig af naar Epen in het Geuldal. Je beklimt de heuvel richting Eperheide en daalt af het Gulpdal in naar Slenaken. Je klimt het Gulpdal uit via de Schilberg. Boven kruis je de rijksweg die hier de grens vormt en rijdt een stukje in de richting van Ulvend en dan verder naar Noorbeek. Opnieuw gaat het omhoog en omlaag richting Mheer. Je volgt na Mheer een landweggetje naar Libeek en fietst dan verder over de Heiweg langs een observatietoren naar Mesch. Kort daarna kruis je de grens en rijdt een stukje door de Voerstreek, langs Moelingen naar de Schansweg over de E25. Direct na de snelweg ga je weer Nederland in en fiets je parallel aan de Maas naar Eijsden. Door het dorpje vol kasseien rijd je langs het veer over de Maas en vervolg je je weg naar Maastricht, waar je de Maas kruist over de Servaasbrug. Door het centrum fiets je naar de Sint Pietersberg waar je boven een mooi uitzichtpunt hebt over de Mergelgroeve. Je daalt over smalle paden af naar de Maasboulevard en volgt die langs de ENCI naar de grens bij Petit Lanaye (noordelijkste stukje van Wallonië). Vlak na de grens neem je het jaagpad langs het Albertkanaal naar Kanne. In Kanne rijd je heen en weer door het mooie Jekerdal, waarbij je onder meer langs kasteel Neercanne komt. Je kruist het Albertkanaal en neemt het fietspad naar het Fort Eben-Emael. Kort daarna fiets je over de Waalse Sint Pietersberg naar Lanaye. In Lanaye volg je het fietspad langs de Maas tot de stuw. Je kruist de stuw en fietst dan naar het centrum van Visé. Van Visé gaat het weer naar Moelingen en vlak langs de grens fiets je naar ’s Gravenvoeren. Hier kies je de mooie beklimming Schophemmerheide door natuurgebied Altenbroek. Eenmaal boven heb je 1.2 km halfverharde weg door het bos (goed te doen op de racefiets). Op een mooi asfaltweggetje rijd je met prachtig uitzicht verder over de heuvelrug naar Ulvend en door naar de Plank. Daar daal je af naar Teuven om vervolgens de Kasteelstraat te beklimmen door het bos. Boven ben je op de taalgrens en daal je langs kasteel Beusdael en het zuidelijkste puntje van Nederland af naar Sippenaeken. Op en neer fiets je naar Gemmenich waar je een klein weggetje kiest richting pas van Wolfhaag. Vlak voor de pas daal je af naar de voet van de beklimming van de Vaalserberg. Boven ben je bij het drielandenpunt en heb je er een mooie tocht opzitten.
Horeca op heel veel plekken, wel met name aan de Nederlandse kant van de grens, onder meer op de Vaalserberg, Epen, Slenaken, Mesch, Eijsden, Maastricht, Sint Pietersberg, Kanne, bij fort Eben-Emael, Ulvend, Teuven, en Sippenaeken.

Albertkanaal

Vlak bij de sluis van het Albertkanaal naar de Maas ga je het jaagpad op langs het Albertkanaal, welke hier dwars door de Sint Pietersberg is heengehouwen.
Bridge

Brug Albertkanaal

Brug over het Albertkanaal bij Kanne

Camerig

Je fietst hier over de Camerig naar beneden met prachtig uitzicht op het Geuldal en België richting Plombières en Hombourg.
Castle

Château Neercanne

Bekend kasteel aan de grens

Drielandenpunt

Drielandenpunt op de Vaalserberg met ook het hoogste punt van Nederland, horeca, een doolhof, een uitkijktoren en een speeltuin.

Eijsden

Dorpje met historisch centrum, veel kasseien en een veer over de Maas. Vlak voor Eijsden heb je nog kasteel Eijsden

Eperheide

Helling vanuit Epen richting Eperheide

Fietspad langs Maas

Fietspad langs de Maas

Fort Eben Emael

Sperfort uit de tweede wereldoorlog.

Grensovergang Maastracht-Petit Lanaye

Grens langs de Maas. Petit Lanaye is het noordelijkste stukje van Wallonië.

Grensovergang Mergelweg

Grens bij Kanne langs de verkeersluwe Mergelweg

Heiweg

De Heiweg loopt over de heuvel richting Mesch. Boven is een uitkijktoren.

Jekerdal

Het Jekerdal is prachtig met de meanderende Jeker, de wijngaarden bij de Apostelhoeve en uitzicht op de Sint Pietersberg en d'n Observant.

Maastricht

Je komt een stukje door het centrum van Maastricht

Plankerweg

Afdaling vanaf de Plank richting Teuven

Rue de Beusdael

Hier passeer je de taalgrens en daalt af richting Sippenaeken langs kasteel Beusdael.

Schansweg grensovergang

Grensovergang nabij de Elvenschans

Schilberg

Beklimming vanuit Slenaken. Boven kruist de rijksweg de grens en vormt de weg tot de Plank de grens.

Schophemmerheide

Mooie en vrij lange klim door natuurgebied Altenbroek. Boven is een stuk van 1.2 km halfverhard (goed te doen voor de racefiets). Daarna rijd je op de heuvelrug door naar Ulvend.
panorama

Uitzichtpunt boven Lanaye

Uitzichtpunt boven de brug over het Albertkanaal en Lanaye.

Uitzichtpunt ENCI groeve

Uitzichtpunt boven de ENCI groeve
Bridge

Viaduct over de E25

Brug over de snelweg vlak voor deze Nederland binnensnelt (de A2)

Weg langs grens

De weg tussen Moelingen en 's Gravenvoeren voert vlak langs de grens.

Zuidelijkste Punt NL

Bij de grenspaal aan de voet van de boom links van de weg bevindt zich het meest zuidelijke punt van Nederland