Download

Be the first to clap
5,497 ft
4,547 ft

near Lā‘lābād-e Ḩoseyn-e Qolīkhānī, Kermānshāh (Iran)

گروه کوهنوردی پراو بام چالابه
گزارش برنامه : سراب کاشمه و غار خرسان
تاریخ : 11/7/99 / ارتفاع : 1670 متر / طول مسیر پیاده : 3 کیلومتر
در یکی از اولین جمعه های پاییز 99 به همراه گروه "پراو_بام_چالابه" به قصد برنامه گلگشت " سراب کاشمه و غار خرسان" راهی جاده اسلام آباد می شویم. دشت وسیع " ماهیدشت" یکی از بزرگترین و حاصلخیزترین دشتهای زاگرس است که در حد فاصل شهرستانهای کرمانشاه و اسلام آباد غرب قرار گرفته است. در جای جای این دشت رودخانه های متعدد ، تپه های باستانی و جنگلهای انبوه بلوط و زالزالک وحشی فراوانی جای دارند که منظره منحصر بفرد و متفاوتی را برای ببینده به ارمغان می آورد. با خروج از میدان آزادگان کرمانشاه و طی مسافت 34 کیلومتر در نیم ساعت، درست قبل از رسیدن به گردنه تاریخ ساز "چارزبر" وارد جاده فرعی به سمت "کوزران" می شویم. از همین ابتدای راه پوشش جنگلی دامنه های اطراف نوید سایه های خنک و جویبارهای فراوان است. از روستای "گوهر آباد" عبور می کنیم و در روستای " بان گنجاب" وارد اولین فرعی سمت چپ می شویم. اندکی بعد به روستای خرم و سرسبز "کاشنبه چهاردانگی" می رسیم، دیدن اینهمه سرسبزی و زمینهای زیر کشت که در این فصل کمتر در مابقی نواحی دیده می شود، شادی دلنشینی را دلها می نشاند. همچنانکه به تنگه و انبوه درختان آن نزدیکتر می شویم، از روستای "کاشنبه لک" عبور می کنیم. ادامه مسیر جاده خاکی از اینجا تا سراب که حدود 3 کیلومتر است، توسط جویبارهای آبیاری زمینهای کشاورزی شسته شده و کمی برای عبور و مرور ماشنیها دشوار است. در نهایت پس از طی 14 کیلومتر از جاده کوزران در نیم ساعت به انتهای جاده خاکی و "سراب کاشمه" می رسیم. کل مسیر از کرمانشاه تا به اینجا یک ساعت طول می کشد.
سایه خنک درختان بلند بالای چنار در کنار صدای آرام بخش رودخانه جاری لذتی وصف ناشدنی است. هرچند که از همان ابتدای ورود مشاهده زباله های به جا مانده از انسانهایی نا سپاس، خاطر را مکدر می کند. به سرعت دست به کار می شویم و در حد توان زباله های اطراف را پاکسازی می کنیم. آنچنان که از شواهد بر می آید در روزهای تعطیل این منطقه بسیار شلوغ خواهد بود، و باید این نکته را در برنامه مد نظر داشته باشیم. اندکی بعد به همت دوستان عزیز چای گوارا در خنکای چناران خستگی را بدر می کند و می توانیم گردشی کوتاه در حوالی منطقه داشته باشیم.
با ادامه دادن مسیر دره به سمت جنوب، غارها و مناظر بکر و بی نظیری را می توان مشاهده کرد. از کف دره ای که مشخص است سیلابهای فصلی بسیار شدیدی سنکهای کف آنرا تا کیلومترها با خود جا به جا می کند، همچنان به سمت بالا دست حرکت می کنیم. کم کم درختان بلوط و زالزالک های زرد و قرمز رنگی که قبلا در هیچ منطقه ای مشاهده نشده نکرده ایم، ظاهر می شوند. همچنان مبهوت تماشای حرکت پر ابهت ابرهای سفید در زمینه لاجوردی آسمان و دامنه های پوشیده از درختانی هستیم که کم کم روی به زردی نهاده اند. حدود یک و نیم کیلومتر در بستر خشک رودخانه را به سختی و با حرکتهای مارپیچ متناوب طی می کنیم. در دامنه سمت راست می توان نشانه ای از غاری زیبا را دید که ارزش بالا رفتن و دیدن آن از نزدیک را دارد. و اندکی بعد در دهانه ورودی غار، ذهن همه ما به انسانهایی از گذشته های دور بر می گردد که شاید روزها و شب ها در این غار در کمین شکار و یا برای پناه از دست این حیوانات، در این غار سکنی داشته اند و کوهها و دره ها را زیر نظر می گرفته اند.