Time  one hour 48 minutes

Recorded May 2014

2,280 f
367 f

near Khūrdīmāq, Golestān (Iran)

باید به گرگان رفت و پس از آن با ورود به جاده گرگان – بجنورد ( جاده ای که نهایتا به مشهد می رسد.) از آزاد شهر و مینو دشت گذشت تا به گالیکش رسید . چند کیلومتری که از گالیکش عبور کردیم در دوراهی پیش رو سمت چپ را پیش میگیریم و از جاده گرگان – بجنورد خارج می شویم و ادامه می دهیم تا کلاله که آخرین شهر مسیر است. از کلاله باید مسیر مراوه تپه را در پیش گرفت اما در میانه راه، همانجا که در ابتدای یک جاده فرعی تابلوی راهنمایی ادامه مسیر را تا مقصد نشان میدهد، وارد جاده فرعی شد.حالا دیگر حال و هوای ترکمن صحرایی کاملا مشهود است. سرتاسر مسیر از میان تپه های کوتاه و بلندی می گذرد که پوشیده شده اند از گندم زارهای دیم. با راهنمایی تابلو ها می رویم تا به روستای" گچی سو" می رسیم . از این جا به بعد جاده دیگر خاکی( 6 کیلومتر) است.از میان رشته کوه کم ارتفاع "گوگچه داغ" پیش میرویم تا به کوه "تانگری داغ " می رسیم که به آن کوه قدرت نیز می گویند.( با ماشین می توان تا قله اش بالا رفت). ارتفاعش حدود 700 متر است و بر بلندایش آرامگاهی وجود دارد ، آرامگاه خالد نبی.
اینجا آرامگاه آخرین پیامبرخدا قبل از پیامبر اسلام است، خالد بن سنان.
مزارش زیارتگاه دوستادارانش است که اکثرا ترکمن هستند. بقعه دو نفر از یارانش ، چوپان عطا و عالم بابا نیز در همان نزدیکی و بر روی تپه های مجاور قرار دارند.
در سمت شمال بقعه ها و کمی دورتر یک رشته تپه ماهورهای خاکی مشاهده می شود که در فصل مناسب زیبایی چشم گیری دارند. این چین خوردگی های طبیعی را هزار دره گویند.
در سمت شرقي اين بقعه ها و بر بلنداي تپه هاى مجاور گورستانى عجيب وجود دارد . گورستانى با سنگ قبر هايى افراشته و با اشکالی غیر عادی!
سنگ قبرهايى كه هيچ نوشته اي بر روي انها حك نشده ولي حاوي اطلاعاتي ( البته اطلاعاتي اوليه) از صاحب قبر است. اينكه اين قبر متعلق به مردى بوده و يا زنى! واينكه صاحب قبر فرمانروا بوده و يا نه!
1- سنگ مزارهای استوانه ای بلند، مستقیم و عمود که مخصوص مردان بوده است و ارتفاع این سنگ ها از 60 سانتی متر تا 4 متر متغییر می باشد. 2-سنگ مزارهایی به شکل صلیبی و یا به صورت نیم کره که مخصوصا گور زنان بوده است.3-سنگ مزارهایی که به شکل شاخ قوچ ساخته شده اند ودر فرهنگ قدیمی ترکمن‌ها قوچ مظهر قدرت و فرمانروایی است. از حیث تعداد سنگ مزارهای دسته سوم کمتر از دو دسته دیگر یافت می‌شود.
البته روایت های دیگری نیز وجود دارد و از آن جمله روایتی است که محلی ها به کودکانشان می گویند!
می گویند گله داران ترکمن هنگام حمله مغول از خدا خواستند که بمیرند و به دست مغولان نیفتند و این شد که به سنگ تبدیل شدند. سنگهای بلند تر استوانه ای چوپانان هستند و بقیه گوسفندانشان!
اما چیزی که صحیح تر به نظر میرسد این است که این گورستان به احتمال زیاد مربوط به اقوام فالیک است . ظاهرا در جاهای دیگر دنیا معابد این اقوام وجود دارد ولی گورستانی به این شکل شاید بی نظیر باشد. برایم جالب بود که هنگام برگشت تعداد زیادی توریست اروپایی را دیدم که به سمت گورستان می آمدند . با اتوبوس توریستی تا این مکان دور افتاده که حتی در میان ایرانیان کمتر شناخته شده است آمده بودند!
تعداد این سنگ قبرها 600 عدد بوده ولی الان چیزی حدود 300 عدد باقی مانده است. از نظر تاریخی قدیمی ترینشان مربوط به هزار سال پیش است و آخری مربوط به هفتاد سال قبل!
اگر برای مشاهده این مکان خاص عازم استان گلستان شدید( که بهتر است در ماههای فروردین و اردیبهشت باشد)، دیدار از آبشارهای زیبای این استان را نیز در برنامه خود داشته باشید. برج گنبد قابوس که با 52 متر ارتفاع بلندترین برج تمام آجری جهان و از جمله آثار میراث جهانی یونسکو است را نیز از دست ندهید.

پی نوشت :
1- فاصله گرگان تا گورستان خالد نبی 180 کیلومتر است.
2- در روستای گچی سو ( آخرین روستای قبل از گورستان) مغازه ای کنار جاده قرار دارد که صاحب آن خانه تمییزی جهت اجاره دارد. میتوان برای شب مانی از آن استفاده کرد.
3- اگر به ترکمن صحرا رفتید غذای محلی آن یعنی "چکدرمه " را حتما امتحان کنید.

شروع - فلكه ميتو دشت

4 comments

• Photo of Ehsan Mousavi

Ehsan Mousavi Oct 16, 2014

حتما در نوروز اینجا رو تجربه کنید... چهره ای کاملا متفاوت داره https://www.wikiloc.com/car-trails/gwrstn-khld-nby-z-mynw-dsht-7633036/photo-4371103

• Photo of moo_hj

moo_hj Nov 9, 2014

I have followed this trail  View more

بازدیدی از منطقه در مهرماه داشتم . منطقه ای بکر و پر انرژی علی الخصوص در قله می باشد .

• Photo of Alireza J

Alireza J Nov 15, 2014

Thank for your complete and informative report.