Uploaded February 7, 2016

Recorded February 2016

1.4
2.7

near Garòs, Catalunya (España)

Continuant amb els nostres dies per la Vall d'Aran i la vall de Valarties, decidim ascendir el Montardo desde el refugi de la Restanca.

Així que, avui si, ens podem calçar els esquís just sortir del refugi. Tot i que s'ha de vigiliar amb les pedres (suposo que la nevada d'aquesta matinada haurà vingut molt bé) es pot pujar sense problemes fins el cim amb els esquis als peus.

A la sortida del refugi i les primeres hores del dia, trobem neu gelada, que amb les ganivetes ens permet avançar ràpidament.

A l'estany de Cap de Port, com que veiem traces que passen pel mig del llac, ens la vam jugar i vam passar-hi. De fet, es veia molt ben gelat (no com el de la restanca). Ja és un cop passat el coll de Oelhacrestades quan veiem per primer cop el Montardo Petit i la pala per la qual hem de pujar. Aquí la neu ja està transformada i és neu primavera. Anem seguint unes traces i amb no molta estona som a d'alt el Montardo!!

Té unes vistes impressionants on quedem enamorats del Bessiberri (diem, ja tenim una cresta per anar a fer!!). És un gust poder gaudir d'un cim com aquest per nosaltres dos sols.

La baixada trobem una altre parella que puja també cap el Montardo. Gaudim molt, ja que aquesta neu es deixa esquiar molt bé.

Finalment ja tornem a estar al refugi, apunt per passar una altre nit amb un gust a la boca molt bo!

Cim Montardo

El Montardo o Montardo d'Aran és un pic dels Pirineus Centrals, a la comarca de la Vall d'Aran. Té una alçada de 2.833,2 metres i per la seva vistositat i situació és una de les muntanyes més conegudes d'aquella comarca i de tot el Pirineu. Freqüentment és anomenat també Montarto. Tot i l'austeritat del seu aspecte quan es mira des del riu de Valarties és un cim que té una ascensió fàcil des del vessant sud. És per això que no es coneixen dades sobre la seva primera ascensió, ja que, tot i el fort pendent dels seus darrers cent metres, el cim és fàcilment accessible per un seguit de tarteres i pendents herbosos. Als mesos d'estiu és assolit per nombrosos aficionats. Hi ha dos refugis (el de Ventosa i Calvell, a la Vall de Boí, i el de la Restanca, al capdamunt del Valarties) amb tots els serveis, que hi faciliten l'estada. A l'hivern és també destinació de nombroses ascensions amb esquí de muntanya. Els descensos es fan gairebé sempre per la mateixa via de pujada (la Restanca), encara que n'existeixen itineraris –més difícils– per la vall de Rencules. També és molt difícil –a més de perillós– l'itinerari que remunta la cara nord. Per la seva posició, una mica desplaçada de l'eix axial, és un mirador circular, esplèndid punt de vista de tota la Vall d'Aran. Per aquesta mateixa raó, és molt coneguda la seva imatge des del Pla de Beret o des del poble d'Arties, al municipi de Naut Aran.
Mountain pass

Coll de Montardo

Coll que hi ha entre el Montardo Petit i el Montardo 2557m d'alçada

Coll Oelhacrestada o Port de Rius

Coll pel qual, quan fas els carros de foc entres cap a la zona de la restanca. D'aquí pots accedir o ve, cap al Refugi Joan Ventosa i Calvell o ve el refugi de Colomers. La part de la restanca és molt maca, tota ella molt tancada i tota curiosa.
Lake

Estany de Cap de Port

Llac situat a 2246m. Nosaltres el vam travessar pel mig cosa que s'ha de vigilar ja que de vegades aquests llacs els buiden per sota. En cas de trencar-se el gel es fa casi impossible de sortir-ne.

Presa Llac restanca

Presa artificial del llac de restanca. És una llàstima una presa aquí d'alt...
Refuge

Refugi Restanca

Refugi guardat que a l'hivern disposa de part lliure. Està molt be, a l'entrada hi ha estanteries per deixar les coses, una taula (petitona) i uns bancs per seure. Amb una habitació seperada hi ha 12 places lliure. Hi ha mantes però no hi ha coixins. Nosaltres tampoc vam tenir llum. Tot i això, està força bé! :) Des de l’any 2005, Josep Mohedano, guarda del Refugi Restanca i el seu equip, dona servei i tota la informació necessaria per poder gaudir de la muntanya durant les temporades d’hivern i d’estiu. El refugi és propietat del Conselh Generau d’Aran i està situat a 2.010m d’alçada. La població més propera és Arties.

• Photo of marta.ferrer

marta.ferrer Feb 10, 2016

Un dia genial!

Amb moltes ganes de tornar-hi!!